جلسه هشتاد ویک ( نکات نظارتی نصب تجهیزات بهداشتی ساختمان )

نظارت بر سپتیک تانک


سپتیک تانک مخزنی است که فاضلاب ساختمان در آن مدت معینی توقف نموده و توسط باکتری هایی که از معده و روده ساکنان آن ساختمان خارج شده تجزیه می گردد. پس عملکرد سپتیک ارتباط مستقیم با نوع تغذیه و شیوه زندگی ساکنان آن ساختمان دارد.

به طور مثال انواع و اقسام شوینده های بخصوص مصرفی در آن ساختمان و میزان آن و همچنین مقدار آب مصرفی توسط افراد خانواده در کیفیت عملکرد سپتیک موثر می باشد.


عامل مهم دیگر دما می باشد که در میزان فعالیت باکتری ها سهم بسزایی دارد، هرچه دمای محیط سردتر باشد با کندی عملکرد باکتری ها مواجه ایم و یا میزان آب سرد مصرفی آن ساختمان ارتباط مستقیم با فعالیت باکتری ها دارد. بدین منظور با نصب سپتیک در عمق کمتر و همچنین عایق کاری آن فضای مناسبی را برای رشد و تکثیر باکتری ها بوجود می آوریم.

سپتیک تانک مخزنی است که به طور کامل آب بندی شده و حجم فاضلاب ورودی با حجم پساب خروجی یکسان می باشد. فاضلاب خانگی از طریق لوله ورودی وارد سپتیک تانک می شود، لوله ورودی به سپتیک تانک باید 2 تا 3 اینچ بالاتر تر از لوله خروجی از سپتیک تانک بوده و بعد آن یک وسیله T مانند قرار دارد که مانع از شناور ماندن مواد جامد شود و فاضلاب را به سمت عمق مخزن هدایت می کند.

ارتفاع T تقریبا 20 درصد عمق مخزن می باشد، اگر این ارتفاع بیشتر از این مقدار باشد جریان به سمت عمق مخزن باعث تلاطم در مخزن می شود و مواد جامد بیشتری با پساب به بیرون مخزن هدایت می شود و اگر ارتفاع کمتر از این مقدار باشد در زمان کمتری مسدود می شود.

در سپتیک تانک سه لایه وجود دارد، لایه بالایی، لایه کف کشناور که شامل مواد زاید مانند چربی غذاها، فیلتر سیگارها، پس مانده های شوینده ها می باشد که این لایه تجزیه نمی شود. در لایه پایین شامل مواد جامد تجزیه شده یا نسبتا تجزیه شده و ته نشین شده می باشد. لایه وسط شامل جامداتی که نه شناور شده و نه تجزیه شده و ته نشین می شوند که باکتری ها در این لایه وسط فعال بوده و هر سپتیک هر چقدر لایه میانی وسیع تری داشته باشد دارای عملکرد بهتری می باشد چون باکتری های فعال در آن بیشتر خواهند بود. در آخر یک وسیله خروجی T شکل که 40 درصد عمق ارتفاع دارد باعث خروج لایه وسطی از سپتیک می شود.

در بعضی اشکال سپتیک تانک توسط یک دیواره به دو بخش نا مساوی تقسیم شده است که در بخش اول مواد و ذرات درشت ته نشین شده و در کف مخزن انباشته می شود و چربی و روغن های شناور نیز روی سطح شناور می مانند. ارتباط بخش اول و دوم به گونه ای است که امکان عبور مواد ته نشین شده و چربی های شناور از بخش اول به دوم وجود ندارد و بدین سان لایه وسطی زلال به بخش دوم منتقل شده و در نهایت پساب از سپتیک خارج می شود.


استفاده از سپتیک تانک در مکان هایی که جنس زمین غیر قابل نفوذ باشد و یا آب های زیر سطحی در عمق خیلی کم واقع شده باشند، الزامی می باشد.

همه می توانند بدبختی را تحمل کنند اگر می خواهید شخصیت کسی را امتحان کنید، به او قدرت بدهید.

 

1- آیا موقعیت مکانی سپتیک تانک درست می باشد؟


با توجه به بوی متعفن فاضلاب لازم است تا حد امکان از ساختمان دور بوده و در جایی واقع شود که باعث آلودگی آب های زیر زمین نشود. مجل سپتیک تانک در معرض سیل و یا در محل های باتلاقی نباشد.

2-آیا زیر سپتیک خارج از خط 45 درجه ای است که از سطح پی می گذرد؟

 

3- آیا موقعیت لوله های پر کن و رفت نسبت به هم مناسب است؟

 

4-آیا حجم سپتیک تانک درست است؟


اگر مقدار فاضلاب کل روزانه کمتر از 6000 لیتر باشد ظرفیت سپتیک تانک معادل 1.5 برابر آن خواهد بود. ولی در هیچ مورد نباید حجم سپتیک تانک کمتر از 3000 لیتر انتخاب شود.
در صورتی که مقدار فاضلاب روزانه بیشتر از 6000 لیتر باشد ظرفیت سپتیک تانک از فرمول زیر محاسبه می شود:
(
تعداد نفر) * V = 4500 + 0.75 * 150
V
بر حسب لیتر می باشد.

دو چیز شما را تعریف می کند، بردباریتان وقتی هیچ چیز ندارید، نحوه رفتارتان وقتی همه چیز دارید.

 

5-آیا ابعاد سپتیک تانک درست است؟

V = (A + E) * B * D

طول (A + E) بایستی بین 2 تا 4 برابر عرض B باشد.

عمق D حد اقل 1.2 متر و حد اکثر 3 متر باشد.

ارتفاع C نبایستی کمتر از 30 سانتی متر شود.

6-آیا جنس سپتیک تانک درست است؟


سپتیک تانک می تواند فولادی، پلیمری، بتنی و ... باشد. در هر صورت از مصالحی ساخته شود که امکان زنگ زدن، پوسیدگی، خوردگی آن زیاد نباشد، همچنین بدون منفذ بوده و چنان استحکامی داشته باشد تا بتواند در برابر فشار های زمین مقاومت کند و هنگامی که مخزن تمیز و پمپ می شود فرو نریزد.

7- آیا جنس لوله های متصل به سپتیک درست است؟


استفاده از لوله های چدنی در خروجی سپتیک باعث خوردگی این لوله ها می شود پس بهتر است از لوله های پلاستیکی با مقاومت خوب استفاده شود و باید به قدر کافی بین سپتیک و لبه خاکبرداری ساپورت وجود داشته باشد تا از تاب برداشتن لوله ها در این نقطه جلو گیری شود.

آسمان فرصت پرواز از بلنداست ولی پرسش این است، چه اندازه کبوتر باشی؟

 

8-آیا سپتیک تانک دارای منهول (دریچه آدم رو) مناسب می باشد؟


سپتیک حتما بایستی برای بازدید و تمیز کردن منهول داشته باشد.

9-آیا منهول (دریچه آدم رو) سپتیک تانک کاملا آب بند می شود؟

 

10-آیا قطر لوله های متصل به سپتیک تانک درست است؟

 

11- آیا اتصالات سپتیک تانک درست اجرا شده است؟

 

12-آیا سپتیک تانک های بتنی، عایق رطوبتی شده اند؟

 

13- آیا سپتیک تانک لوله هواکش مناسب دارد و قطر آن مناسب است؟


سایز هواکش سپتیک تانک تا حجم منبع 4000 لیتر باید حد اقل 2 اینچ و اگر حجم منبع بیش از 4000 تا 10000 لیتر باشد سایز لوله هواکش باید حد اقل 3 اینچ و اگر حجم منبع بیش از 10000 تا 32000 لیتر باشد حد اقل قطر لوله هواکش باید 4 اینچ باشد.

14-آیا لوله هواکش با توری زنگ نزن محافظت شده است؟

 

15- آیا لوله هواکش سپتیک تا روی بام رفته است؟


هواکش سپتیک تانک بایستی حد اقل 3 متر فاصله افقی از هر نوع هواکش، دریچه باز شو، پنجره و کولر، هوا ساز ... داشته باشد ، مگر آن که انتهای لوله هواکش 2 متر از آنها بالاتر واقع باشد.

می دانیم که:

پساب خروجی سپتیک باید به چاه های جذبی ، تراشه و یا فاضلاب شهری منتقل شود.

زمان تخلیه سپتیک حدود یکسال است، از ریختن موادغیر از فاضلاب به داخل سپتیک تانک و نیز مواد ضد عفونی (به علت از بین بردن باکتری های موجود در فاضلاب) خود داری نموده و از تخلیه لجن کف مخزن خودداری کنیم. اگر ارتفاع لجن کف مخزن تا حدود یک سوم مخزن بالا آمد باید آن را تخلیه نمود ولی حدود 30 سانتی متر از لجن فعال در کف مخزن باید باقی بماند تا عمل هضم فاضلاب توسط باکتری های لجن به آسانی انجام شود.



نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد