لوله کشی درجه یک ( استخر )

استخرسربازعمومی

 

آشنایی با استخر

استخر شنا به حجم مشخصی از آب اطلاق می شود که معمولاً در یک فضا با ابعاد و اندازه مشخص محصور شده است. آب استخرها معمولاً از منابع آب آشامیدنی هستند که با اضافه کردن مواد گندزدا تصفیه شده اند. استخرهای شنا به یکی از سه شکل پر و خالی شونده، با گردش آب و یا با جریان مداوم آب وجود دارند

انواع استخر

استخرسربازعمومی



 

          استخرهای عمومی

       استخرهای عمومی اغلب زیر مجموعه ای از مراکز ورزشی هستند که در آنها قسمت های مختلفی مانند استخر آب گرم ،استخر سر پوشیده ،استخر سر باز ،استخر کودکان و غیره در نظر گرفته می شود.استخرهای سر باز معمولا در مناطق گرمسیر مورد استفاده قرار می گیرند.در استخرهای بزرگ و عمیق معمولا سکوی شیرجه نیز در نظر گرفته می شود.البته سکوی شیرجه تنه باید در استخرهای با عمق کافی تعبیه شود،به طوری که شیرجه زدن افراد خطری برای آنها ایجاد نکند.

       استخرهای عمومی اکثرا به شکل مستطیل با طول m۵۰ یا ۲۵، m۱۲٫۵ساخته می شوند. ولی به جز ابعاد استاندارد یاد شده ،ای استخرها را می توان به هر اندازه یا شکل دیگری نیز ساخت.استخرهای کودکان نیز با عمق بسیار کم و به شکل های متنوع ساخته می شوند.

 

 

استخرسرپوشیده تمرینی




          استخر های تمرینی

          استخرها معمولا در ابعاد کوچک ( معمولا بینm ۲٫۵×۵ ) ساخته می شوند.

          به این ترتیب با ایجاد یک جریان آب مصنوعی ،شناگر بدون آن که از جای خود حرکت کند ،به صورت در جا شنا می کند.

          استخرهای تمرینی به نام های دیگری مانند ماشین های شنا و استخرهای شنای قدرتی نیز شهرت دارند.

 

 

 

استخراقیانوسی


          استخر های قهرمانی

          طول استخرهای قهرمانی ۲۵متر یا ۵۰ مترو حداقل عمق آنها ۱/۳۵متر باید باشد.برای آن که امکان برگزاری مسابقات در تمام طول سال وجود داشته باشد ، استخرهای قهرمانی معمولا به صورت سر پوشیده ساخته شده و محوطه داخل استخر به سیستم های گرمایش مناسب تجهیز می شود.

استخرهای ویژه المپیک نیز زیرمجموعه ای از استخرهای قهرمانی هستند که مشخصات آنها دقیقا باید با معیار های FINA مطابقت داشته باشد.طول و عرض این استخرها به ترتیب باید۵۰متر و ۲۵متر باشد. عرض آنها معمولا به هشت مسیر مجزا تقسیم می شود که عرض هر یک از این مسیرها باید (۲/۵ متر(باشد. ضمن آن که در دو طرف استخر نیز باید دو محوطه ۲/۵متر در نظر گرفته شود. دمای آب استخرهای المپیک باید بینc ۲۵-۲۸° باشد .


          استخرهای درمانی

          بهره گیری از خواص درمانی آب از سالیان بسیار دور مورد توجه بشر بوده است ، به طوری که پیشینه آن به حدود چهار هزار سال پیش از میلاد مسیح باز می گردد.

           آب درمانی عبارت است از به کار گیری یخ ، بخار یا آب گرم یا سرد به طوری که هدف از آن بهبود وضعیت جسمانی،از بین بردن ناراحتی های فیزیکی و بهبود عملکرد بدن باشد.

          استخرهای درمانی خود به گروه های مختلفی تقسیم بندی می شوند که هر یک به منظوری خاص و با ساختاری منحصر به فرد طراحی و ساخته می شوند

 

 

 

 

 

 

          استخرهای درمانی را می توان در گروه های زیر جای داد:

1- استخرهای آب گرم

 (خود به دو گروه استخرهای گردابی و استخرهای هوایی تقسیم

 می شوند.)

2- سونای خشک و بخار

3- حوضچه های آب سرد

4- استخرهای آب گرم طبیعی


          جکوزی  :

          حوضچه ای پر از آب است که بوسیله خروجی هایی آب را به شدت به بیرون پرتاب می کند تا با قرار گرفتن بدن در مسیر این فشار آب عمل ماساژ بدن صورت بگیرد.

استفاده از جکوزی بیشتر با هدف درمانی صورت می گیرد و انواع مختلفی از آن وجود دارد. در بیشتر استخر ها جکوزی های عمومی و بزرگ با پمپ های بسیار قوی و خروجی های زیادی کار می کنند که سیستم لوله کشی جکوزی انها هر چند تفاوت زیادی با نوع خانگی ندارد ولی بسیار بزرگتر و قوی تر است.





نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد