لوله کشی درجه یک ( استخر )

 

          سونای بخار :

          سونای بخار اتاقی گرم و اشباع شده از بخار آب است به همین دلیل کف اتاق، سکوها و دیواره های آن را از سنگ مرمر می سازند . بخار مورد نیاز در سونای بخار از طریق دیگ های تولید بخار در محوطه ای خارج از آن تامین می شود و به وسیله لوله ای به داخل اتاق سونا جریان می یابد تا در فضای آن انتشار یابد و حالتی از اشباع بخار آب همراه گرما پدید آید . سونای بخار علاوه بر فواید سونای خشک باعث تلطیف و شست و شوی سینوس ها ، مجاری تنفسی و ریه ها نیز می شود . افراد سیگاری و مردمی که در مناطق خشک و شهر های آلوده زندگی می کنند می توانند از سونای بخار حداکثر استفاده را داشته باشند.

مدت هر بار توقف در سونای بخار بسته به ظرفیت و استعداد اشخاص از ۶ تا ۱۲ دقیقه است ضمن آنکه وجود شیر آب سرد در اتاق سونای بخار این امکان را به استفاده کنندگان از این سونا می دهد که هر چند دقیقه یک بار دست و صورت و بدن خود را با آب سرد خنک کنند تا بتوانند بخار سوزان سونا را تحمل کنند



          در هر صورت اگر بیمار هستید و یا در شرایط جسمی ویژه‌ای قرار دارید حتماً قبل از استفاده از سونای بخار نظر پزشک خود را جویا شوید.

          برای استفاده از سونای بخار و بهره مندی از فواید آن لازم است که مواردی را رعایت کنید:

          توصیه می‌شود بعد از یک وعده غذایی سنگین وارد سونا نشوید.

          باید حداقل 3 ساعت از زمان صرف غذای سنگین گذشته باشد تا بتوانید از سونا استفاده کنید.

          گرما و رطوبت باعث رشد قارچ‌ها می‌شود بنابراین برای استفاده از سونای بخار از صندل استفاده کنید.

اگر تب دارید وارد سونا نشوید چون گرمای داخل آن تب را بالا می‌برد و برایتان خطرناک است.

 

حوضچه آب سرد




          حوضچه آب سرد در استخر

          1- استفاده از حوضچه آبسرد سیستم ایمنی بدن را قویتر می کند، چرا که آب سرد یک شوک کوچک به بدن وارد کرده که باعث تحریک سیستم ایمنی بدن می شود.

          2- استفاده از حوضچه آبسرد باعث می شود پوست ثبات، استحکام و قابلیت ارتجاعی خود را حفظ کند.

          3- استفاده از حوضچه آبسرد گردش خون را بهبود می بخشد و باعث می شود اکسیژن و مواد مغذی بهتر در سرتاسر بدن گسترش یابند.

          4- استفاده از حوضچه آبسرد، ظهور رگ های واریسی را کاهش می دهد.

          5- برای رفع سردرد یا کاهش دمای بدن افراد بیمار گاهی از حوضچه آبسرد استفاده می شود.

          6- از افسردگی جلوگیری می کند، البته باید توجه داشت که برای افرادی که افسردگی مزمن دارند استفاده از حوضچه آبسرد کمک چندانی نخواهد کرد. بلکه استفاده از حوضچه آب سرد یک حالت نشاط و سرخوشی طبیعی در افراد بوجود می آورد که باعث افزایش انرژی و شادابی فرد می شود.

7- برای موی سر مفید است و ظاهری سالم و شاداب به آن می دهد



 

          نحوه استفاده از حوضچه آب سرد

          دو نظریه و روش متفاوت دربارۀ خنک کردن بدن داغ وجود دارد:

          ۱ـ چون طی سونای بخار، بدن کماکان به تعریق و تبخیر بیشتر ادامه می‌دهد سطح بدن از عرق و ترشحات پوشیده می‌شود، لذا برای عرق‌گیری باید فرد به مدت حداکثر یک دقیقه زیر دوش آب ولرم برود و بعد از آن به حوضچه آبسرد وارد شود یا می‌تواند در صورت داشتن سینوزیت یا هر بیماری دیگری زیر دوش آب سرد برود.

          ۲ـ بلافاصله بعد از خروج از حمام سونای بخار، به طور پرتابی در حوضچه آب سرد بروید. توصیه می‌شود به طوری وارد شوید که بدن داغ به سرعت دچار شوک عصبی عضلانی شود و گردش خون بلافاصله عمقی شود.

          فواید حوضچه آبسرد

          استفاده از حوضچه آبسرد به کاهش دردهای عضلانی کمک می کند و همچنین یک حالت نشاط طبیعی و لذت بخش در فرد استفاده کننده پدید می آورد.

پس از شنا در استخر و استفاده از جکوزی و سونا، آخرین مرحله پریدن در حوضچه آبسرد می باشد. مدت زمان ماندن در حوضچه آبسرد 10 الی 15 ثانیه می باشد



          در استفاده از حوضچه آبسرد

          باید حتما تمامی بدن زیر آب قرار گیرد، زیرا در غیر این صورت دوگانگی حرارت بین سر و اندام به وجود خواهد آمد. آنگاه بلافاصله باید از حوضچه آبسرد خارج شد و ۲ الی ۳ بار این کار را تکرار کرد. پیامد‌های چنین شوک عصبی عضلانی یک حالت لذت بخش و با نشاط است که قابل توصیف نیست. در این حال، ضربان قلب افزایش می یابد و خون با وسعت بیشتری در گردش خون سیستماتیک جریان می‌یابد.

          هرچند اساس استفاده از حوضچه آبسرد و بهره مندی کامل از مزایای آن منوط به پریدن یکباره در آب و قرارگیری کامل بدن در آبسرد می باشد، اما برای کسانی که از این کار واهمه دارند قراردادن پاها در آب سرد نیز خالی از لطف نبوده و موجب شادابی استفاده کنندگان خواهد شد.

استفاده از حوضچه آب سرد برای خانم های بارار (در تمام مدت زمان بارداری)، افرادی که دارای بیماری های قلبی هستند، افرادی که بیماری های مزمن دارند و کلیه افرادی که از سوی پزشک منع شده اند، ممنوع می باشد


 

 

          دمای حوضچه آب سرد

          دمای مناسب جهت حوضچه آبسرد 20 درجه سانتیگراد است، مطمئنا در اثر تبادل حرارت بین آب حوضچه آبسرد و هوای محیط و همچنین تبادل حرارت بین آب حوضچه و بدن استفاده‌کنندگان، دمای آب تمایل به بالا رفتن دارد، لذا باید مکانیزمی جهت کاهش دمای آب حوضچه در نظر گرفته شود





نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد