لوله کشی درجه یک ( استخر )

 

          وان جکوزی خانگی چیست

وان جکوزی خانگی یک سیستم بسیار ساده تر و جمع و جور با همان قابلیت های وان های بزرگ عمومی می باشد که در بعد خانگی و برای استفاده افراد معمولی بصورت 1 تا نهایتا 3 تا 4 نفره بسته به نوع جکوزی اجرا می شود.

 

 

 

 

          انواع جکوزی خانگی

          وان جکوزی خانگی به دو شکل در خانه ها و آپارتمان ها ساخته می شود.

          1- جکوزی های قابل حمل که عموما با پشم و شیشه و اکریلیک ساخته می شوند و جنس انها متفاوت است. این نوع جکوزی ها تمامی سیستم لوله کشی مورد نیاز خود را بصورت پیش ساخته دارند و بواسطه یک یا دو پمپ عمل مکش و دهش آب را انجام می دهند.

          معمولا نوع وان جکوزی قابل حمل بیشتر مورد توجه خانه ها و آپارتمان ها می باشد ولی افرادی که به دنبال ایجاد جکوزی های لوکس تر و با ساختار قوی تر هستند با اختصاص فضایی در حمام و یا استخر های ویلا ها جکوزی های خانگی را در بعد کوچکتر ولی با ساختاری مشابه جکوزی های عمومی احداث می کنند.

2-  جکوزی هایی که در دل زمین کار می شوند برای تعداد بیش     از  3 نفر در نظر گرفته می شوند و دارای سیستم لوله کشی و پمپ   و تصفیه مجزا هستند


 

          انواع متعلقات وان جکوزی

1- ورق

لایه رویی حوضچه وان و یا وان جکوزی را ورق هایی تشکیل می دهند که آب در واقع در آن قرار می گیرد. این ورق ها در ضخامت های مختلف تهیه و استفاده می شوند. اغلب ضد آب و مقاوم در برابر خط و خش هستند و رویه ای فوق العاده نرم دارند تا باعث آسیب به پوست نشوند.

هر چه اکریلیک این ورق ها خلوص بالاتری داشته باشد مقاومت آنها در برابر خط و خش و خوردگی بیشتر است.

اما با این وجود در صورت خوردن خط و خش و یا آسیب دیدن قسمتی به راحتی می توانید با بتونه مناسب و رنگ مناسب آنها را اصلاح کنید.

 

2- پمپ جکوزی و یا موتور

پمپ های جکوزی یا همان موتور جکوزی وظیفه چرخاندن و یا به گردش در آوردن جریان آب در جکوزی را بر عهده دارند. این پمپ ها از بالاترین ایمنی ، مقاومت خوب در برابر گرما ، دارای لرزه گیر، صدای پایین و با قدرت زیاد هستند.

 

3- پمپ دمنده یا بلوئر

برخی از وان های جکوزی علاوه بر موتور اصلی یک موتور دمنده هم در ساختار خود دارند که وظیفه این بلوئر ها مکش هوا از محیط و دمیدن آن از ماساژورهای اطراف وان می باشد.

4- شاسی

شاسی اسکلت اصلی وان جکوزی است که سایر اجزا را نگه می دارد و معمولا بر اساس تعداد نفرات وان جکوزی مقاومت های متفاوتی دارد.


5- پانل

پانل ها دیوارهای متحرکی هستند که برای نصب و یا دسترسی راحت برای تعمیر و بازدید از وان جکوزی و اینکه بدون نیاز به ساخت و ساز خاصی قابل نصب باشند در جلو کابین طراحی می شود. پانل ها معمولا هم رنگ و هم جنس با ورقه بدنه می باشند ولی ممکن است قطر کمتری داشته باشند. پانل ها روی شاسی قرار می گیرند و با بست و یا پیچ بر روی شاسی نصب می شوند.

پانل ها عملا وظیفه خاصی ندارند و بیشتر جنبه زیبایی دارند . تنها این پانل ها بصورت متحرک در نظر گرفته می شوند که هم حمل و نقل راحت تری داشته باشند و هم اینکه دسترسی راحت به قطعات داخلی وان جکوزی را برای تعمیر ، نظافت و یا بازدید از آنها را فراهم نماید



پانل ها عملا وظیفه خاصی ندارند و بیشتر جنبه زیبایی دارند . تنها این پانل ها بصورت متحرک در نظر گرفته می شوند که هم حمل و نقل راحت تری داشته باشند و هم اینکه دسترسی راحت به قطعات داخلی وان جکوزی را برای تعمیر ، نظافت و یا بازدید از آنها را فراهم نماید

 

 

          ماساژورها

          ماساژورها همان ورودی های آب و هوا در درون جکوزی هستند که هم در بدنه و هم گاها در کف جکوزی تعبیه می شوند. برخی از این ماساژورها منافذ قابل تنظیمی دارند، به این صورت که با چرخاندن آنها می توان فشار ورودی آب را به داخل جکوزی کم و زیاد کرد. به ماساژورهای جکوزی بلوئر و جت هم گفته می شود.

          شیر هوا

          شیر هوا وظیفه تنظیم میزان هوا در آب خروجی ماساژورها را بر عهده دارد . اگر شیر های هوا را بر خلاف عقربه های ساعت حرکت دهید مقدار هوا بیشتر و اگر موافق با عقربه های ساعت بچرخوانید میزان هوا در آب کمتر می شود. هر چه هوا در آب خروجی بیشتر باشد میزان فشار آب هم بیشتر می شود.

 

     ساکشن

          ساکشن ها دریچه هایی هستند که آب را به طرف پمپ بر می گردانند. آب موجود در وان جکوزی از طریق این روزنه ها یا ساکشن ها به سمت موتور باز می گردد تا با هوا مخلوط و دوباره وارد وان شود.

          ساکشن ها نیروی خود را از همان موتور می گیرند و جریان موتور است که باعث مکیده شدن آب می شود. ساکشن دارای توری ها و صافی هایی است که مو و مواد زاید دیگر را از آب دریافت می کند. ضمنا نباید در هنگام استفاده از وان جکوزی پا و یا بدن فرد استفاده کننده مسیر ساکشن را مسدود کند زیرا به پمپ فشار وارد می شود و کارایی جکوزی کم می شود.

هیتر یا گرم کن

برخی از وان های جکوزی به این هیتر ها مجهز هستند و برخی تنها با آب گرم مصرفی گرم می شوند. البته اغلب وان های جکوزی دارای هیتر هستند هیتر ها دمای آب را تثبت می کنند . این هیتر ها دارای ترموستات محیطی و یا سنسورهایی هستند که باعث تنظیم دمای آب می شود . در هنگام استفاده از جکوزی این هیتر ها به کار می افتند.



          سیستم روشنایی

          برخی از جکوزی های خانگی مدرن و پیشرفته تر به حالت فانتزی دارای سیستم روشنایی هم هستند که ادعای درمانی هم گاها می کنند .اما اغلب این نور پردازی تنها جنبه تزئینی دارد .این چراغ ها بسته به نوع جکوزی در قسمت های مختلف جکوزی نصب می شوند و با استفاده از صفحه ای کنترلی روشن و خاموش می شوند.

          تصفیه کننده آب

          تصفیه کننده های اب معمولا در سیستم جکوزی های خانگی به کار می رود که نیاز به لوله کشی جکوزی دارند. به منظور بالا بردن کیفیت کار جکوزی پس از اینکه آب توسط پمپ مکش شد وارد این تصفیه کننده ها می شود تا همه آلاینده ها و کثیفی های آب تصفیه و مجددا وارد مدار پمپ شده و با ترکیب آب و هوا به درون وان جکوزی با فشار هدایت شود.

          این تصفیه کننده ها باید خودشان حداقل هر 3 ماه یک بار شستشو شوند که برای این کار نیاز به مواد ضد عفونی کننده مناسب می باشد.

 

 

 

 

 

 

          تجهیزات تصفیه آب استخر

          با شنا و فعالیت مکرر شناگران و همچنین ورود آلودگی ها در استخرهای روباز، به مرور زمان آب استخر کدر می شود از این رو تصفیه و شفاف سازی آن امری ضروری و مهم می باشد. در حال حاضر روش های بسیاری جهت تصفیه و شفاف سازی آب استخر وجود دارد و صاحبان استخرها همواره به دنبال روشی هستند که از نظر اقتصادی مقرون به صرفه بوده و همچنین حجم آب کمتری هدر رود. استخرها دارای حجم متفاوتی از میزان آب هستند اما در همه ی آنها روش تصفیه آب عموما دارای فرایند مشابه ای می باشد.

           سیستم تصفیه آب استخر یک سیستم مدار بسته می باشد به این صورت که آب بواسطه ی پمپ وارد سیستم تصفیه شده و بعد از این که سیرکوله شد مجددا به استخر باز می گردد. در ادامه به 3 روش از تصفیه و تجهیزات آن پرداخته ایم. در هنگام  و اعمال هریک از روش تصفیه آب استخر باید توجه داشت که به دلیل تبخیر همچنین تردد شناگران و تلفات آب موجود در استخر، باید مقداری آب تازه به استخر اضافه گردد.

 

 

          فیلتر تصفیه

          راکد ماندن و آلوده شدن آب استخر به موادی مانند برگ، مو، ذرات پوست، ذرات حاصل از خوردگی، مواد ویروسی و میکروب ها باعث کدر شدن آب استخر می شود همچنین وجود این مواد در آب باعث به خطر افتادن بهداشت و سلامت شناگران می گردد.

          یکی از تجهیزات و روش تصفیه آب استخر فیلترها می باشند. فیلتر به روش فیزیکی آب را صاف و زلال می نماید و باعث حذف ناخالصی های موجود در آن می گردد. فیلتر تصفیه استخر بر اساس نوع کاربرد آنها در انواع شنی، کارتریجی و دیاتومه ای تولید و عرضه می شوند. فیلترها جدا از جنس و نوع آنها عموما همگی از یک فرایند کلی پیروی می کنند. آب استخر از قسمت بالایی دستگاه فیلتر وارد شده و با عبور از لایه های تعبیه شده در آن در هر مرحله ذرات معلق از بین رفته و در آخر آب صاف و زلال از فیلتر تصفیه خارج می شود.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد