لوله کشی درجه یک ( استخر )

 

          پمپ تزریق کلر

          معمولا از کلر به منظورر گند زدایی و ضد عفونی کردن در سیستم های تصفیه آب آشامیدنی، استخر های شنا، چاه، مخازن ذخیره آب، برج های خنک کننده و تصفیه پساب و فاضلاب استفاده می شود. تزریق کلر می تواند به روش های متفاوتی انجام شود که هر یک دارای مزایا و معایب خاص خود می باشند.

          انواع سیستم های کلر زنی آب عبارتند از:

          کلرزن مایع، کلرزن گازی و کلرزن جامد (پودری) که متداول ترین آنها کلرزن مایع می باشد که توسط پمپ تزریق کلر (دوزینگ پمپ کلرزنی) انجام می شود

 

 

          دوزینگ پمپ کلرزنی

          پمپ تزریق کلر یا همان دوزینگ پمپ کلرزنی دستگاهی است که برای تزریق کلر مایع با تنظیم دستی یا اتوماتیک استفاده می شود. پمپ تزریق کلر مایع از خانواده پمپ های جابجایی مثبت می باشد و معمولا از نوع پمپ دیافراگمی با محرک سلونوئیدی و موتوری است.

           دوزینگ پمپ یا پمپ شلنگی کلر معمولا دارای فشار و دب های کم است. (بین 1 تا حداکثر 4 بار)

          دوزینگ پمپ های دیافراگمی کلر تا فشار 20 بار هم می توانند در خط رانش ایجاد کنندقسمت هد پمپ های تزریق کلر بهتر است از جنس PVC یا PVDF انتخاب شود تا دستگاه کلرزنی دوزینگ پمپ دارای طول عمر بیشتری باشد.

 

 

          سختی گیر رزینی

          وجود برخی یونهای مانند کلسیم و منیزیم و همچنین وجود کاتیونهای دو ظرفیتی یا چند ظرفیتی در آب، دلایل اصلی ایجاد رسوب و نیز ایجاد کف خواهد بود. سختی بالای آب نیز به همراه خود باعث ایجاد مشکلات متعددی خواهد شد. استفاده از سختی گیر رزینی یک راه حل مرسوم برای رفع این مشکلات محسوب میگردد.


          برخی از مشکلاتی که رسوبات و سختی آب باعث آنها میشوند عبارتند از:

          1.         ایجاد کف که نتیجه ایجاد واکنشی است که بین یون های سخت موجود در آب و مواد شوینده است. این مورد باعث ایجاد لک بر روی انواع سطوح خواهد شد.

          2.         عدم حل شدن و نیز رسوبی شدن مواد صابونی که حاصل واکنش با سختی زیاد آب است. این باعث میگردد تا مواد شوینده مورد استفاده کارآیی شان کاهش یابد.

          3.         در کاربردهای صنعتی، ایجاد رسوب در تجهیزاتی مانند برجهای خنک کننده، انواع دیگهای بخار، لوله های موجود در تجهیزات مختلف و … باعث گرفتگی شیرآلات، لوله ها و … میشوند.

 


          انواع سختی آب

به طور کلی دو نوع سختی در آب وجود دارد:


1 – سختی موقت آب  2- سختی دایم آب.


1- سختی موقت آب : سختی آب به صورت موقت مربوط به وجود کربنات و بی کربنات های کلسیم و منیزیم است. به این دلیل که در مجاورت حرارت ایجاد رسوب می کند و از آب خارج می شود. مثلا رسوبات چسبیده به جداره سماور از این نوع سختی محسوب میشوند.


2- سختی دائم آب : سختی آب به صورت دائم مربوط به سولفات ها، کلرور ها و نیترات های کاتیون های دو ظرفیتی و بالاتر است. با توجه به اینکه با حرارت دادن این نوع سختی از آب خارج می شود به آن سختی دائمی

 می گویند.

در نهایت سختی کل به مجموع سختی های موقت و دائم آب اطلاق می گردد. واحد سختی ppm یا mg/L CaCO3  است.

برای کاهش و یا حتی از بین بردن سختی آب، از سیستمهای سختی گیر آب، و اغلب از نوع سختی گیر رزینی استفاده می شود. با استفاده از سختی گیر می توان به شکل قابل توجهی سختی آب را کاهش داد. نباید فراموش کرد که درجه سختی آب یک فاکتور برای مشخص کردن میزان سختی آب است و معمولا معادل یک میلی گرم کربنات کلسیم در آب است

 

 


          دیگ (Boiler) :

          دیگ یکی از اصلی ترین دستگاههای سیستم حرارت مرکزی با آب گرم است. دیگ محلی است که در آن آب و آتش تبادل گرمایی انجام داده و آبگرم مورد نیاز سیستم در آن آماده می شود.

          انواع دیگ : 1- چدنی  2-  فولادی

          الف) دیگ چدنی :
 دیگ های چدنی از قطعاتی به نام پره تشکیل شده اند که

          می توان آنها را جداگانه به محل موتورخانه حمل نموده و در آنجا توسط یک وسیله ی ارتباطی به نام مغزی یا بوشن روی هم جمع و آب بندی کرد.

          هر دیگ چدنی دارای پره ی جلو، عقب و تعدادی پره ی مشابه بین این دو پره می باشد که با کم و زیاد کردن این پره ها

           می توان قدرت حرارتی دیگ را کاهش یا افزایش داد

 

 

            ب) دیگ فولادی :

شکل ظاهری این دیگ ها یک مخزن استوانه ای افقی یا عمودی است که یک تکه بوده و از آلیاژ فولاد ساخته

می شوند.

این دیگ ها از نظر ساختار در دو نوع ساخته می شوند:

1- دیگ فولادی با لوله های آتش Fire Tube Boiler): )

در این دیگ آتش حاصل از احتراق سوخت از میان لوله هایی که توسط آب در گردش احاطه شده، عبور می نمایند

2- دیگ فولادی با لوله های آب (Water Tube Boiler)

در این دیگ، بر عکس نوع اول، آب درداخل  لوله ها گردش نموده و آتش اطراف لوله ها را احاطه کرده است .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد