آبگرمکن دیواری

قطعات تشکیل دهنده آبگرمکن

هر آبگرمکن دیواری از قطعات ریز و درشتی تشکیل شده است که در روند عملکرد آن نقش به سزایی را ایفا می‌کنند. برای اینکه مشکلات آبگرمکن دیواری را بتوانیم خودمان برطرف کنیم، بهتر است با چند بخش بسیار مهم در آبگرمکن دیواری آشنا شویم. کلاهک تعدیل، رویه آبگرمکن، مبدل، لوله‌های مسی، رگلاتور آب و اجزای وابسته، رگلاتور گاز و اجزای وابسته و شیر پروانه‌ای نام چند قطعه بسیار پرکاربرد و مهم در دستگاه آبگرمکن دیواری است که در ادامه با وظایف آن‌ها بیشتر آشنا می‌شویم.

قطعات مختلف آبگرمکن دیواری شامل کلاهک تعدیل، مبدل، مجاری داخلی و غیره است.

کلاهک تعدیل

کلاهک تعدیل قطعه‌ای است که هدایت جریان هوا را به عهده دارد و احتراق را به دودکش هدایت می‌کند. این قطعه در افزایش راندمان آبگرمکن دیواری نقش مهمی دارد. کلاهک تعدیل کمک می‌کند سرعت مکش کم و زیاد شود و از خاموش شدن آبگرمکن دیواری جلوگیری می‌کند.

صفحه پشت آبگرمکن

یکی از اجزای آبگرمکن دیواری صفحه پشتی آن است که به دیوار نصب می‌شود. این صفحه حکم جعبه نگهدارنده آب گرم را نیز دارد.

مبدل

مبدل قطعه‌ای است که از لوله‌های مسی و پره‌های حرارتی بسیاری تشکیل شده است. مبدل در آبگرمکن دیواری کمک می‌کند تبادل گرما افزایش پیدا کند. در حقیقت آب را از لوله‌های مسی عبور داده و با کمک گرفتن گرما از شعله‌های مشعل آن را گرم می‌کند.

رگلاتور آب

یکی دیگر از قطعات به کار گرفته شده در هر نوع مدل آبگرمکن دیواری رگلاتور‌های آب هستند. این قطعه جهت ثابت نگه داشتن خروج آب و خارج کردن فشار آب است. رگلاتور آب از اجزایی مانند قاب برنجی، شیپوره، شیر احتراق، شیر تنظیم کننده دما، سوپاپ آب، مغزی آب بندی، ساق سوپاپ، و شیر احتراق تشکیل شده است.

رگلاتور گاز

رگلاتور گاز نیز قطعه‌ای است که وظیفه وارد کردن گاز به آبگرمکن را انجام می‌دهد. این وسیله مقدار اشتعال مشعل را نیز تنظیم می‌کند. بیشتر مشکلات ناشی از روشن نشدن مشعل آبگرمکن به عهده این قطعه است. رگلاتور گاز از بدنه و رابط و چند راهه تشکیل شده است.

سوپاپ اصلی گاز

یکی دیگر از قطعات به کار رفته در آبگرمکن دیواری که می‌تواند مانع بروز مشکلات آبگرمکن دیواری نیز شود سوپاپ اصلی گاز است. وظیفه این قطعه باز و بسته کردن مسیر گاز زمان بسته شدن آب به رابط چند راهه است.

شیر پروانه‌ای

شیر پروانه‌ای نیز یک قطعه است که میزان گاز ورودی به رگولاتور گاز و رابط چند راهه مشعل را محدود و در واقع تنظیم می‌کند

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد