روش نصب لوله پنج لایه

نصب واجرای سیستم لوله کشی پنج لایه

لوله های فولادی به دلیل خوردگی و رسوب پذیری و زمان بر بودن و لوله های پلیمری به دلیل انبساط حرارتی بالا عدم تحمل دما و فشار بالا و عدم خم کاری دارای نقاط ضعفی هستند که باعث شد محققان لوله های از تلفیق فلز و پلیمر بسازند که به وسیله چسب مخصوص فلز و پلیمر بهم تلفیق داده شوند تا معایب لوله های نسل قبلی مرتفع گردد.این لوله ها در بازار بصورت PEX-AL-PEXو PERT-AL-PERTموجود می  باشد.نصب واجرای سیستم لوله کشی پنج لایه

سلیز این لوله ها از 16شروع و تا 110تولید میشود که تا سایز 23آن به صورت حلقوی و از 40به بالا به صورت شاخه های 5متری به بازار عرضه میگردد.

نصب واجرای سیستم لوله کشی پنج لایه

جهت برش این لوله ها همانند لوله های پلیمری از قیچی مخصوص استفاده می شود.

نصب واجرای سیستم لوله کشی پنج لایهنصب واجرای سیستم لوله کشی پنج لایه

از سایز 40به بالا جهت برش آنها از لوله بر پلی اتیلن استفاده میشود.نصب واجرای سیستم لوله کشی پنج لایهنصب واجرای سیستم لوله کشی پنج لایه

بعد از برش لوله حتما باید دهانه داخلی لوله به وسیله ابزار کالیبراتور (برقو) پلیسه گیری شود. برقو علاوه بر پلیسه گیری فرم دایرهای به دهانه لوله میدهد که باعث سهولت قرارگیری اتصال به داخل لوله میشود.
ضمناً جهت روان کاری هنگام کار با ابزار برقو (کالیبره) از مایع روان کننده استفاده میشود و استفاده از روغن و گریس ممنوع است.

نصب واجرای سیستم لوله کشی پنج لایهنصب واجرای سیستم لوله کشی پنج لایهنصب واجرای سیستم لوله کشی پنج لایه

نصب واجرای سیستم لوله کشی پنج لایه

انواع روش اتصال لوله های پنج لایه

روش ماسوره ای

دراین روش جهت اتصاال لوله از مهره و ماسوره استفاده میشود. لوله ما بین ماسوره قرار گرفته و هنگامی که مهره به اتصاال پی می شود ماسوره جمع شده و لوله را پرس میکند. این نوع اتصال با توجه به این که جهت جلوگیری از نشاتی، باید لوله کاملاً در اتصااال ماسااوره قرار بگیرد، نیاز به مهارت بالای لولهکش دارد، بنابراین امروزه کمتر از آن استفاده می شود وبه دلیل عدم استقبال،کمتر شرکتی آن را تولید می کند.

انواع روش اتصال لوله های پنج لایه

روش اورینگی یا دنده ای

در این روش لوله در قسمت نرگی اتصال قرار میگیرد و رینگ فولادی روی لوله قرار میگیرد که به وسیله مهره کاملا به اتصال محکم میشود و آب بندی آنها توسط چند اورینگ روی اتصال صورت میگیرد.

 

انواع روش اتصال لوله های پنج لایه

نکته مهم

میزان گشتاور مهره، باید متناسب با سایز لوله بوده و در صورتی که گشتاور بیش از حد بالا باشد رینگ فولادی سبب پاره شدن لوله میگردد

روش پرسی

مطمئنترین و آسانترین اتصال در لوله های پنج لایه اتصال پرسی میباشددر این روش نرگی اتصال در قسمت داخلی لوله و یک حلقه استیل در قسمت خارجی لوله قرار
قرار میگیرد که باابزار پرس لوله به اتصال پرچ میشود که مانندقبل آب بندی آن توسط چند اورینگ صورت میگیرد.

روش پرسی ابزارهای پرس لوله پنج لایه

1)پرس دستی

 ابزارهای پرس لوله پنج لایه

 

2)پرس هیدرولیکی

 ابزارهای پرس لوله پنج لایه

 

3)پرس برقی وشارژی

 ابزارهای پرس لوله پنج لایه ابزارهای پرس لوله پنج لایه

 

خم کاری لوله های پنچ لایه

خم کاری این لوله ها به وسیله دست، فنر و خمکن مکانیکی انجام میشود.

1) خم کاری به وسیله دست

در صورتی که لوله به وسیله دست خم شود حداقل شعاع خم  5Dمی باشد.D:سایز لوله است.خم کاری لوله های پنچ لایه

2)خم کاری به وسیله فنر

درصورتی که لوله به وسیله فنر خم شود حداقل شعاع خم 4Dمی باشد. فنرهای مورد استفاده در این روش به صورت فنر روی لوله و توی لوله بوده که توصیه میشود از فنر رو استفاده گردد و تا سایز 23موجود می باشد.

خم کاری به وسیله فنر

خم کاری به وسیله فنر

خم کاری مکانیکی

وسیله دیگری که جهت خمکاری لوله های پنجلایه توصیه میشود، دستگاه خم کن مکانیکی است که تا سایز 23میلیمتر موجود بوده و معمولاً برای خم های ظریف استفاده میشود.

خم کاری مکانیکی

نحوه کار با این دستگاه به این صورت میباشد که دو فک چرخان جلویی را با سایز لوله هماهنگ کرده و فک نیم دایره عقبی را نیز با توجه به سایز لوله انتخاب و نصب میکنیم. با قرار دادن لوله در میان فکها و چندبار فشار برروی دست متحرک دستگاه لوله را خم میکند. برای آزاد کردن لوله و بیرون آوردن آن میان فکها دسته متحرک را به سمت بیرون میکشیم تا بازوی متحرک خم کن به سمت عقب برگشته و لوله آزاد شود.
جدول زیر حداقل شعاع خم ها با سه روش دست، فنر و خم کن را نشان میدهد. چنانچه شعاع خم کمتر از مقادیر زیر باشد احتمال دو پهن شدن لوله وجود دارد.

خم کاری مکانیکی

روش های لوله کشی لوله پنج لایه

1)روش انشعابی

در این روش در بین مسیر از سه راه دیورای پرسی و در انتهای مسیر از زانو دیواری پرسی استفاده میشود. درین روش مطابق شکل از خم 41درجه بطور مداوم استفاده میشود این روش را میتوان در تاسیسات بهداشتی استفاده نمود.
روش های لوله کشی لوله پنج لایه

روش کلکتوری

در این روش ابتدا لوله اصلی وارد کلکتور میشود و به وسیله شیرهای روی کلکتور به هر قسمت تقسیم میشود.خوبی این روش این است که هرکدام از وسایل را میتوان
به وسیله شیر کلکتور کنترل نمود. این روش جهت لوله کشی تأسیسات بهداشتی (وسایل و شیرآلات بهداشتی) و تأسیسات گرمایش واحدهای کوچک (رادیاتور و…)
توصیه میشود.

نحوه ی تست سیستم لوله کشی

1-پس از خاتمه لوله کشی و پیش از نصب لوازم باید دهانه های باز به طور موقت بسته شود و لوله کشی با آب به تدریج پر شود و کاملا هواگیری گردد. پیش از اقدام به آزمایش باید شبکه لوله کشی را به مدت حداقل دو روزپر از آب نگه داشت.

2-آزمایش باید با آب و به کمک تلمبه مخصوص آزمایش فشار آب، مجهز به فشار سنج با فشار حداقل 61بار انجام شود. فشار سنج باید در بالاترین قسمت لولهکشی مورد آزمایش نصب گردد .

3-مدت آزمایش باید حداقل یک ساعت باشد. در این مدت اگر شکستگی یا نشت آب مشاهده شود، باید آزمایش فشار آب پس از رفع عیب تکرار شود .

4- پس از نصب لوازم یک بار دیگر باید آزمایش فشار آب انجام شود. شبکه لولهکشی آب، لوازم و کلیه اجزای آن باید از نظر مقدار جریان و فشار کار در وضعیت کار عادی قرار گیرد. همه شیرها باید یک به یک باز و بسته شودو نسبت به آببند بودن آنها اطمینان حاصل شود. این مرحله باید در فشار بهرهبرداری و به مدت حداقل یک ساعت
انجام شود. در صورت مشاهده نشت، پش از رفع عیب، این آزمایش باید تکرار شود .

تکیه گاه وساپورت

جریان آب با سرعت های مختلف باعث ایجاد صداهایی مانند ضربه چکش می شوداین امرلرزش ونشست لوله ها درنتیجه نارضایتی ساکنان ساختمان را در برداردلذا جهت جلوگیری از لرزش لوله ها وبرای افزایش عمر لوله ها استفاده از ساپورت الزامی است.

1)در لوله کشی در سقف کاذب، لوله کشی الزامی است.

2)در لوله کشی روکار ساپورت وبست الزامی است.

3) در رایزرها استفاده از ساپورت الزامی است.

تکیه گاه وساپورت
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد