لوله کشی فاضلاب فشاری ( پوش فیت )

 

لوله پوش فیت فاضلابی چیست

 

پوش فیت چیست

یکی از راه حل هایی که می توان در سیستم های فاضلابی به کار برد استفاده از لوله های با دوام و قابل اعتماد است. در واقع این لوله ها هستند که می توانند کیفیت سیستم های فاضلابی را بیشتر و کمتر کنند و لذا لازم است برای استحکام هر چه بیشتر از لوله های با کیفیت استفاده نمود.

در ابتدا بهتر است درباره ی ویژگی های یک سیستم فاضلاب استاندارد صحبت کنیم.

لوله های فاضلاب باید با دقت و شیب کافی نصب شوند. روش نصب و فرآیند تقریبا یکسانی برای انواع لوله ها وجود دارد که کیفیت آن می تواند کار را ساده تر و یا پیچیده تر نماید. تعیین لوله و ارتفاع آن و قرار گیری اتصالات خاص در لوله های فاضلابی یکی از ارکان مهم در ایجاد یک سیستم فاضلابی مناسب است.

انجام اقدامات ایمنی در ایجاد یک سیستم فاضلابی کمک می کند تا علاوه بر کاهش خطر، هزینه های اجرای کار کاهش یابد. از آنجا که لوله های فاضلاب بخش مهم و کاربردی در ساختمان ها هستند می بایست در انتخاب لوله ها و چگونگی اجرای صحیح و نصب آن ها دقت بیشتری نمود.

 

حال که درباره ی ویژگی های یک سیستم فاضلاب صحبت نموده ایم باید درباره ی مواد و لوله های به کار رفته در آن نیز اطلاعاتی کسب کنیم.

معمولا لوله های پوش فیت فاضلابی یکی از بهترین گزینه ها برای استفاده در سیستم های فاضلاب هستند که به سرعت جایگزین لوله های فلزی شدند. شاید با خود بپرسید که چرا به جای لوله های پوش فیت که از پلی پروپیلن کوپلیمر ساخته شده اند از پی وی سی استفاده نمی کنیم؟

لوله های پی وی سی شکنندگی زیادی داشته و ممکن است در حین کار سریعا آسیب ببینند حال آنکه لوله های پوش فیت این ویژگی را ندارند.  این لوله ها ویژگی های منحصر به فرد و بارز دیگری نیز دارند که از سایر انواع لوله آن ها را متمایز می کند. در ادامه به برخی از ویژگی های آن می پردازیم

.

ویژگی های لوله پوش فیت فاضلابی

اتصال لوله های پوش فیت باعث شده است تا این لوله ها به نام Push Fit شهرت یابند. لوله های پوش فیت در انتها دارای یک سوکت بوده که می توان لوله ی بعدی را در آن به راحتی با فشردن آن جای داد. این اتصال موجب می شود تا دیگر نیازی به استفاده از اتصالات دیگر نباشد. سوکت قرار گرفته روی لوله یک طرفه بوده و طرف دیگر به سوکت لوله ی دیگر متصل می شود.

لوله های پوش فیت اغلب مقاوم نسبت به ضربه هستند. این مقاومت شاید در ابتدا به چشم نیاید اما بعد از آنکه از این لوله ها برای مدتی در سیستم های فاضلابی به کار گرفته شدند، خاصیت مقاومت نسبت به ضربه و تنش بیشتر بروز می کند. لوله های پوش فیت همچنین در برابر مواد شیمیایی و مواد اسیدی و بازی مقاوم هستند. دوام این لوله ها در برابر مواد شیمیایی در سیستم های فاضلابی اهمیت زیادی دارد. در واقع اهمیت سیستم های فاضلابی بدان جهت است که اغلب با کنار هم قرار گیری مواد درون فاضلاب مواد شیمیایی تولید می شود که خاصیت به شدت بازی یا اسیدی خواهند داشت. به همین علت بهتر است لوله های قرار گرفته در این مسیر نسبت به مواد شیمیایی مقاوم باشند. از این رو لوله های پوش فیت جایگزین خوبی نسبت به لوله های فلزی هستند زیرا لوله های فلزی پس از مدتی با این مواد شیمیایی از بین رفته و پوسیده می شوند.

 

نصب لوله های پوش فیت یکی دیگر از مزیت های مهم در رابطه با استفاده ی آن ها می باشد و سبب می شود تا هزینه های اجرا کاهش یافته و زمان کمتری برای آن صرف گردد.

خصوصیات فیزیکی موجود در لوله های پوش فیت موجب شده است تا این لوله ها در برابر لرزه مقاوم باشند و از طرفی تحمل بالایی را در برابر فشار از خود نشان دهند. لوله های پوش فیت به راحتی با یکدیگر از طریق سوکت هایی که قبلا ذکر شد به یکدیگر متصل می شوند و نیازی به سایر ابزار ها برای این اتصال وجود ندارد. همچنین این خصوصیات در آب بندی لوله ها موثر بوده و نشتی را در نقطه ی اتصال به صفر می رساند.

سیستم های لوله کشی پوش فیت همچنین می توانند به سایر لوله ها با جنس های متفاوت متصل شوند. بدین معنی که اگر در ساختمانی نشتی لوله وجود داشته باشد بدون آنکه در دیگر نقاط سیستم لوله ها را تغییر داد، می توان لوله های پوش فیت را جایگزین لوله ی آسیب دیده کرد. این روند موجب شده تا میزان هزینه برای تعمیر کاهش یابد و استفاده از این لوله ها صرفه اقتصادی بیشتری برای افراد داشته باشد.

علاوه بر این می توان لوله های پوش فیت را در اندازه، قطر و زاویه های مختلف تهیه کرد و این تنوع سبب می شود تا کاربرد لوله های پوش فیت در ساختمان ها بیشتر گردد. سایز موجود در لوله های پوش فیت از لحاظ قطر از ۴ سانتی متر تا ۱۶ سانتی متر و از لحاظ طولی از ۳۰ سانتی متر تا ۳ متر تغییر می کند.

لوله های پوش فیت فاضلابی را از مواد پلی پروپیلن تهیه کرده که مطابق با استداندارد های روز دنیا می باشد. این مواد کیفیتی منحصر به فرد را به نمایش گذاشته و هرگز پوسیده نخواهند شد.اتصالات در لوله ی فاضلاب برای تغییر جهت جریان و یا توزیع لوله ها استفاده می شود. توصیه می شود تا لوله های فاضلاب طوری نصب شوند و به سرعت جریان مناسب و حرکت را تسریع کنند تا انسداد در لوله ها ایجاد نگردد. دلیل نگرانی درباره ی تغییر مسیر و سرعت به دلیل آن است که آب درون تخلیه و فاضلاب ممکن است حاوی مواد جامد باشد و نمی توان با آرنج ها و اتصالات دیگر، زهکشی مناسب را ایجاد نمود. بنابراین بهتر است اتصالات لوله های فاضلاب با قطر و سایز مختلف استفاده شود و همچنین در برابر مواد شیمیایی مقاوم باشند.

 

 

انواع لوله پوش فیت فاضلابی

  • True Silent پوش فیت بدون صدا
  • Pushfit پوش فیت

این دو نوع پوش فیت هر کدام ویژگی های داشته و بر اساس آن ها بهتر است انتخاب انجام شود. درباره ی ویژگی های لوله های پوش فیت معمولی صحبت شد و این لوله ها کاربرد گسترده ای در ساختمان ها دارند.

لوله های پوش فیت بی صدا از ساختاری تشکیل شده اند که می توانند از ورود صدا به درون محیط های ساختمانی جلوگیری کنند. صدا در لوله های پوش فیت بی صدا از سطح ۶ تا ۱۷ دسی بل کاهش پیدا می کند. بنابراین می توان گفت که تا حدود زیادی صدای به وجود آمده درون این لوله ها به محیط درز نکرده و بنابراین مناسب ساختمان های اداری و منازل خواهد بود.

کامپاوند لایه ی عایق درون لوله های پوش فیت است که به عنوان لایه ی بیرونی قرار گرفته و از خروج صدا به فضا جلوگیری می کند. علاوه بر این لایه، دو لایه ی دیگر نیز در زیر کامپاوند قرار گرفته اند و به همین دلیل این نوع لوله ها، لوله های سه لایه نامیده می شوند.

سایر ویژگی های لوله های پوش فیت بی صدا همانند لوله های پوش فیت معمولی بوده و تنها تفاوت آن ها در انتشار صدا می باشد. از لوله های پوش فیت بدون صدا می توان در مکان هایی که نیاز به کاهش نویز دارد، استفاده کرد.

 

 

مزیت لوله های پوش فیت فاضلاب نسبت به لوله های پلیکا و پلی اتیلن

سیستم پوش فیت نسبت به لوله های پلیکا و پلی اتیلن دارای مزایا و معایبی می باشد ولی با بررسی های صورت گرفته مشخص گردیده که  مزایای استفاده از سیستم پوش فیت در مقابل لوله های پلیکا و لوله های پلی اتیلن، از معایب آن بیشتر است.

مزایای استفاده از لوله های پوش فیت


اولین و بارزترین مزیت لوله های پوش فیت سهولت نصب و لوله کشی میباشد، به این ترتیب که در این لوله ها برخلاف لوله های پلیکا نیاز به گرم کردن لوله و چسب جهت اتصالات وجود ندارد و مانند لوله های پلی اتیلن نیاز به جوشکاری نیز ندارد.

سوکتهای سر لوله و اتصالات پوش فیت بصورت فابریک روی لوله ها موجود است در صورتی که در لوله های پلیکا جهت ایجاد سرهای نر و مادگی از گرما و آتش استفاد مینماید و درلوله های پلی اتیلن نیز می بایست لوله ها به هم جوش بخورد و با توجه به حساسیت بالای جوش لوله پلی اتیلن به گرد و غبار و چربی، اجرای جوش استاندارد کار دشواری میباشد.

دومین مزیت این لوله ها در مقابل لوله های پلیکا، مقاومت فیزیکی بیشتر لوله های پوش فیت میباشد، به این صورت که شکنندگی آنها از لوله های پلیکا بسیار کمتر است.

لوله های پوش فیت دارای تنوع بیشتری از اتصالات می باشد و با توجه به وجود لوله های یکسر و دو سر سوکت، قدرت مانور بیشتری در زمان اجرا برای لوله کش وجود دارد.

لوله های پوش فیت با توجه به مکانیزم نصب آنها در مقابل انبساط و انقباض خط لوله مقاوم میباشد در صورتی که در لوله های پلی اتیلن جهت دفع انبساط و انقباض لوله ها استفاده از موفه اجباری است و در لوله های پلیکا نیز گرم و سرد شدن لوله و بالطبع آن انبساط و انقباض لوله باعث خارج شدن محل اتصالات از آب بندی میشود .

لوله های پوش فیت در مقابل آتش سوزی تا حد بالایی مقاوم تر از لوله های پلیکا میباشد.

لوله ها و ارینگ های آب بندی پوش فیت قدرت تحمل سیالات با PH  2 الیPH 12 را دارد .

در حال حاضر نیز در ایران لوله های فاضلابی پوش فیت با برند های مختلف و معتبر همچون سوپردرین محصول شرکت سوپرپایپ، پلیران، نیوفلکس محصول شرکت گیتی پسند، وحید سایلنت، یزد بسپار، نیک بسپار و پلیمر گلپایگان و...  تولید و عرضه میگردد .

 

لوله کشی درجه یک ( استخر )

 

 

          انواع مبدل های حرارتی Heat Exchangers)) :

          مبدل حرارتی تجهیزی است که در آن تبادل حرارت بین دو سیال یا منبع سرد و گرم صورت می گیرد.

          هدف از بکار گیری آن، خنک کردن یا گرم کردن یک سیال به کمک سیال دیگر، دفع حرارت به محیط و یا

           خنک کردن و گرم کردن یک فضاست. این عملیات

          می تواند بین مایع- مایع ، گاز- گاز و یا گاز- مایع انجام شود

 

          منبع دوجداره آب گرم افقی

 

منبع دو جداره جهت تامین آب گرم مصرفی ساختمان با استفاده از آب گرم دیگ موتورخانه مورد استفاده قرار میگیرد.


منبع دو جداره همانطور که از نام آن مشخص است از دو جداره (از جنس ورق گالوانیزه فولادی) تشکیل شده است که در جداره داخلی آن آب بهداشتی شهری (توسط لوله ورودی آب) و جداره بیرونی آن آب گرم دیگ حرارت مرکزی جریان می یابد و با انتقال حرارت از آب دیگ به آب بهداشتی شهری در جداره دوم منبع دو جداره، آب گرم و بهداشتی برای مصرف ساکنین ساختمان تامین می شود

 

 


          پمپهای گریز از مرکز (پمپهای سانتریفوژ)

          در این این نوع پمپ مایع به مرکز پمپ و پای پره‌ها وارد شده و اثر نیروی گریز از مرکز که ناشی از گردش سریع پمپ می‌باشد، انرژی جنشی زیادی پیدا کرده و به طرف خارج پرتاب می‌شود و پوسته را پر از سیال می‌کند. انرژی جنبشی در قسمت خروجی پمپ اجبارا به انرژی فشار تبدیل می‌گردد.

          پمپها را بر حسب نوع استفاده آنها تقسیم بندی می کنند .
پمپهای سیرکولاتور

برای به جریان انداختن آب گرم در سیستمهای حرارتی.


          پمپهای افقی یک طبقه از نوع مکش مارپیچی

جهت استفاده در تأسیسات مکانیکی.


          پمپهای سانتریفوژ فشار قوی چند طبقه

جهت استفاده در آبرسانی و غیره.


          پمپهای شناور

جهت استفاده در چاههای عمیق و نیمه عمیق.


          پمپهای لجن کش

جهت استفاده در سیستمهای فاضلاب

لوله کشی درجه یک ( استخر )

 

          پمپ تزریق کلر

          معمولا از کلر به منظورر گند زدایی و ضد عفونی کردن در سیستم های تصفیه آب آشامیدنی، استخر های شنا، چاه، مخازن ذخیره آب، برج های خنک کننده و تصفیه پساب و فاضلاب استفاده می شود. تزریق کلر می تواند به روش های متفاوتی انجام شود که هر یک دارای مزایا و معایب خاص خود می باشند.

          انواع سیستم های کلر زنی آب عبارتند از:

          کلرزن مایع، کلرزن گازی و کلرزن جامد (پودری) که متداول ترین آنها کلرزن مایع می باشد که توسط پمپ تزریق کلر (دوزینگ پمپ کلرزنی) انجام می شود

 

 

          دوزینگ پمپ کلرزنی

          پمپ تزریق کلر یا همان دوزینگ پمپ کلرزنی دستگاهی است که برای تزریق کلر مایع با تنظیم دستی یا اتوماتیک استفاده می شود. پمپ تزریق کلر مایع از خانواده پمپ های جابجایی مثبت می باشد و معمولا از نوع پمپ دیافراگمی با محرک سلونوئیدی و موتوری است.

           دوزینگ پمپ یا پمپ شلنگی کلر معمولا دارای فشار و دب های کم است. (بین 1 تا حداکثر 4 بار)

          دوزینگ پمپ های دیافراگمی کلر تا فشار 20 بار هم می توانند در خط رانش ایجاد کنندقسمت هد پمپ های تزریق کلر بهتر است از جنس PVC یا PVDF انتخاب شود تا دستگاه کلرزنی دوزینگ پمپ دارای طول عمر بیشتری باشد.

 

 

          سختی گیر رزینی

          وجود برخی یونهای مانند کلسیم و منیزیم و همچنین وجود کاتیونهای دو ظرفیتی یا چند ظرفیتی در آب، دلایل اصلی ایجاد رسوب و نیز ایجاد کف خواهد بود. سختی بالای آب نیز به همراه خود باعث ایجاد مشکلات متعددی خواهد شد. استفاده از سختی گیر رزینی یک راه حل مرسوم برای رفع این مشکلات محسوب میگردد.


          برخی از مشکلاتی که رسوبات و سختی آب باعث آنها میشوند عبارتند از:

          1.         ایجاد کف که نتیجه ایجاد واکنشی است که بین یون های سخت موجود در آب و مواد شوینده است. این مورد باعث ایجاد لک بر روی انواع سطوح خواهد شد.

          2.         عدم حل شدن و نیز رسوبی شدن مواد صابونی که حاصل واکنش با سختی زیاد آب است. این باعث میگردد تا مواد شوینده مورد استفاده کارآیی شان کاهش یابد.

          3.         در کاربردهای صنعتی، ایجاد رسوب در تجهیزاتی مانند برجهای خنک کننده، انواع دیگهای بخار، لوله های موجود در تجهیزات مختلف و … باعث گرفتگی شیرآلات، لوله ها و … میشوند.

 


          انواع سختی آب

به طور کلی دو نوع سختی در آب وجود دارد:


1 – سختی موقت آب  2- سختی دایم آب.


1- سختی موقت آب : سختی آب به صورت موقت مربوط به وجود کربنات و بی کربنات های کلسیم و منیزیم است. به این دلیل که در مجاورت حرارت ایجاد رسوب می کند و از آب خارج می شود. مثلا رسوبات چسبیده به جداره سماور از این نوع سختی محسوب میشوند.


2- سختی دائم آب : سختی آب به صورت دائم مربوط به سولفات ها، کلرور ها و نیترات های کاتیون های دو ظرفیتی و بالاتر است. با توجه به اینکه با حرارت دادن این نوع سختی از آب خارج می شود به آن سختی دائمی

 می گویند.

در نهایت سختی کل به مجموع سختی های موقت و دائم آب اطلاق می گردد. واحد سختی ppm یا mg/L CaCO3  است.

برای کاهش و یا حتی از بین بردن سختی آب، از سیستمهای سختی گیر آب، و اغلب از نوع سختی گیر رزینی استفاده می شود. با استفاده از سختی گیر می توان به شکل قابل توجهی سختی آب را کاهش داد. نباید فراموش کرد که درجه سختی آب یک فاکتور برای مشخص کردن میزان سختی آب است و معمولا معادل یک میلی گرم کربنات کلسیم در آب است

 

 


          دیگ (Boiler) :

          دیگ یکی از اصلی ترین دستگاههای سیستم حرارت مرکزی با آب گرم است. دیگ محلی است که در آن آب و آتش تبادل گرمایی انجام داده و آبگرم مورد نیاز سیستم در آن آماده می شود.

          انواع دیگ : 1- چدنی  2-  فولادی

          الف) دیگ چدنی :
 دیگ های چدنی از قطعاتی به نام پره تشکیل شده اند که

          می توان آنها را جداگانه به محل موتورخانه حمل نموده و در آنجا توسط یک وسیله ی ارتباطی به نام مغزی یا بوشن روی هم جمع و آب بندی کرد.

          هر دیگ چدنی دارای پره ی جلو، عقب و تعدادی پره ی مشابه بین این دو پره می باشد که با کم و زیاد کردن این پره ها

           می توان قدرت حرارتی دیگ را کاهش یا افزایش داد

 

 

            ب) دیگ فولادی :

شکل ظاهری این دیگ ها یک مخزن استوانه ای افقی یا عمودی است که یک تکه بوده و از آلیاژ فولاد ساخته

می شوند.

این دیگ ها از نظر ساختار در دو نوع ساخته می شوند:

1- دیگ فولادی با لوله های آتش Fire Tube Boiler): )

در این دیگ آتش حاصل از احتراق سوخت از میان لوله هایی که توسط آب در گردش احاطه شده، عبور می نمایند

2- دیگ فولادی با لوله های آب (Water Tube Boiler)

در این دیگ، بر عکس نوع اول، آب درداخل  لوله ها گردش نموده و آتش اطراف لوله ها را احاطه کرده است .

لوله کشی درجه یک ( استخر )

          فیلتر دیاتومه :

          نام این نوع فیلتر برگرفته از خاکی به همین نام است که با عنوان خاک سیلیس (درواقع خاک حاصل از پوسته سیلیسی گیاهان دریایی است) نیز شناخته می‌شوند که قابلیت جذب ذرات تا حدود ۵ میکرون را نیز دارند. این فیلترها راندمان بالایی نسبت به انواع دیگر دارند اما شاید دلیل اصلی رایج نبودن استفاده از آن‌ها همین خاک سیلیس باشد، زیرا مطالعات مختلف احتمال سرطان ‌زا بودن این خاک برای انسان را گزارش کرده¬اند.

 


          آشنایی با فیلترهای دیاتومه برای آب استخر :


          عملکرد این فیلتر در مقایسه با دیگر فیلترها چگونه است؟

          قطر دانه‌های فیلتر شنی بین 40 تا 100 است، که بیش‌تر آشغال‌های بزرگ استخر را تصفیه و قطر دانه‌های فیلترهای کارتریجی 10 تا 25 میکرون است که بسیار کارآمدتر است. در مقابل، فیلترهای دیاتومه می‌توانند آشغال‌هایی با قطر 3 میکرون را نیز از آب تصفیه کنند که با چشم غیر مصلح قابل‌دیدن نیستند. درنتیجه اگر از فیلترهای دیاتومه استفاده کنید آب استخر شما بسیار زلال‌تر خواهد بود

 

 

          فیلتر دیاتومه هرچند وقت یک‌بار نیاز به تعویض دارد؟

          تعویض ماهیانه این فیلتر برای تمیز نگه‌داشتن آب استخر کفایت می‌کند. هرچند اگر استفاده از استخر زیاد باشد، تعویض فیلتر باید در مدت زمانی کوتاه‌تری صورت گیرد.


          چطور می‌توان تشخیص داد که زمان تعویض فیلتر رسیده است؟

          در طی زمان استفاده از این فیلتر، چربی‌ها و آشغال‌های موجود در استخر در فیلتر تجمع می‌کنند. زمانی که فیلتر به این حالت رسید و پر از آشغال شد نیاز به تعویض دارد


          برای تصفیه کامل آب استخر، فیلتر باید چه مدت‌زمانی کار کند؟

          برای عملکرد مناسب در هر شبانه ‌روز به مدت هشت ساعت فیلتر باید کار کند.

 

 

          فیلتر کارتریجی یا دیاتومه؟

          از لحاظ میزان تمیز کردن آب، فیلتر دیاتومه عملکرد بهتری نسبت به مدل کارتریجی دارد، اما در عوض به مراقبت و صرف هزینه بیش‌تری نیاز است. بنابراین در زمان انتخاب باید بدانید که به دنبال تصفیه بهتر آب هستید و یا به دنبال نگهداری و سرویس کم‌تر.


          شیر شستشوی برعکس فیلتر چیست؟

          یکی از ویژگی‌های این نوع فیلتر این است که قابلیت پاک‌سازی آب در جهت عکس ورود آن را ممکن می‌کند، و باعث از هم پاشیدن آشغال‌های فشرده‌شده و تجمع کرده در فیلتر می‌شود.


          چه زمانی لازم است فیلتر را شستشوی برعکس داد؟

          جواب این سوال به این عوامل مختلفی بستگی دارد. مثلاً اینکه چه تعداد شناگر از استخر استفاده کرده‌اند، پمپ استخر چه سرعتی دارد، سایز فیلتر چقدر است و

 

          فیلتر کارتریجی :

          فیلترهای کارتریجی نیز شرایط نگهداری ساده‌ای دارند و بیشتر زمانی مؤثرند که از آن‌ها برای استخرهای خیلی بزرگ استفاده نشود. جنس آن‌ها نوعی پلی‌استر است و به الیاف پارچه‌ ای شباهت دارد که در فیلترهای یخچالی نیز مشابه آن را می‌بینیم.

           ویژگی مهم آن‌ها جداسازی ذرات تا ۱۰ میکرون و نیز عدم نیاز به بک¬واش (در ادامه مطلب درباره آن صحبت شده) است که سبب کاهش مصرف آب نیز می‌شود بااین‌حال گران‌تر بودن آن‌ها نسبت به فیلتر شنی و نیز امکان استفاده در تعداد دفعات کمتر از فیلتر شنی، جزو دلایل ترجیح افراد به استفاده نکردن از این نوع فیلتر است.

 

 

جارو اسکیمر

جاروهای مخصوصی به نام جاروی اسکمیر تولید و در بازار موجود

می باشد که با توجه به نوع کاربری آنها توسط شرکت های متفاوت در

ا نواع دستی، رباطی و برقی تولید و ارائه می گردد.

این نوع جاروها دارای توری مخصوص بوده که ذرات معلق و زباله های موجود در آب استخر را جمع کرده و باعث شفاف و زلال سازی آب استخر می گردد.

 1- جارواسکیمرنوع دستی : توسط خود کاربر مورد استفاده قرار میگرد.

 2- جارواسکیمرنوع برقی : به لبه ی استخر وصل شده وبه مرور تصفیه آب را انجام می دهد

 3- جارواسکیمرنوع رباطی : نیز به صورت خودکار و اتوماتیک در کف استخر قرار میگیرد و عمل پاکسازی و نحوه تصفیه آب استخر صورت

می گیرد اساس کار این رباط به این صورت است که با حرکت در کف استخر آب موجود را در بدنه خود برده و سپس از درچه های دیگر آب

تمیز و تصفیه شده را به محیط استخر باز می گرداند.

 

 

          تجهیزات موگیر استخر

برای کارکرد مناسب پمپ ها باید یک موگیر استخر پیش بینی کرد که کارش گرفتن مو، نخ، پارچه و … باشد. برای این منظور یک شبکه آشغال گیر قبل از پمپ نصب می گردد.

جنس سبدهای آشغال گیر باید از مواد مقاوم نسبت به زنگ زدگی بوده و به راحتی قابل تمیز کردن باشد این سبدها به صورت کشویی ساخته می شوند.

فیلترها نیز قابلیت گرفتن ذراتی را که آشغالگیر جذب

می کند دارا هستند ولی به علت اینکه تمیز کردن آنها از اینگونه مواد خارجی دشوارتر است از آشغال گیر قبل

از پمپ استفاده می شود

 

 

          با استفاده از موگیر استخر می توان رشته های بلند مو و پارچه را پیش از آنکه وارد پمپ شوند از آب جدا نموده و در نتیجه پیچیده شدن رشته های مو و پارچه به دور پروانه جلوگیری کرد


          مو و پارچه و اجسامی از این قبیل که در آب معلق هستند باید قبل از رسیدن به پمپ ها از آب جدا شوند. موگیرها به دلیل ساختمان ساده و نظافت آسان همچون غربال سبدی شکل این اجسام را در مسیر جریان جمع آوری می کند.

          قطر سوراخ های غربال داخل دستگاه باید حداکثر ۳تا ۴ میلیمتر و مجموع مساحت آنها برای غلبه بر افت فشار حداقل ۱۰ برابر مساحت مقطع لوله ورودی باشد

                    در دو طرف موگیر باید شیر فلکه ای نصب کرد تا هنگام تمیز کردن آن مانع جریان آب به داخل موگیر شود.

لوله کشی درجه یک ( استخر )

                      فیلتر شنی Sand Filters): )

          فیلتر شنی یکی از ساده‌ترین انواع فیلترهای تصفیه آب استخر است که به دلیل شرایط نگهداری آسان و ماندگاری بالا از محبوبیت زیادی برخوردار است. این فیلترها از شن و سنگ‌ریزه‌هایی که عمدتاً از جنس سیلیس هستند برای زلال‌کردن و تصفیه آب استفاده می‌کنند. ذرات سیلیس موجود در تانک این نوع فیلترها به طور استاندارد ذرات ۲۰ میکرون یا بزرگ‌تر را از آب جداسازی می‌کنند. (برای اینکه متوجه شوید این مقدار چقدر کوچک است در نظر بگیرید قطر موی انسان ۵۰ میکرون، گلبول قرمز ۲۵ میکرون و اغلب باکتری‌ها ۲ میکرون هستند! که این به این معنی است که فیلتراسیون به تنهای نمی‌تواند باعث حذف عامل باکتریایی درون آب باشد

 

 

          چطور باید از فیلتر شنی تصفیه آب استخر نگهداری کرد؟

          تانک فیلتر شنی از فلز، بتن و یا فایبرگلاس ساخته شده است که درون آن لایه‌های ضخیم شن و ماسه قرار دارد. در طی فیلتراسیون آب کثیف از طریق لوله¬ فیلتر وارد تانک فیلتر شنی می‌شود. آب از طریق جاذبه از لابه‌لای دانه‌های شن و ماسه می‌گذرد و در انتهای مخزن، آب تصفیه‌شده از طریق یک لوله دیگر خارج می‌شود. اگر جریان آب خروجی به واسطی کثیفی و ذرات درون آب کم شود، فشارسنج تعبیه‌شده روی دستگاه این تغییر را نشان می‌دهد و زمان شستشو معکوس یا بک¬واش دستگاه رسیده است.

 

 

          جریان آب:

          در ارتباط با جریان آب، واحد آن را با گالن بر دقیقه (GPM) و با دستگاهی به نام فلومتر می‌سنجند. در این حالت هنگامی‌که کاهش ۳۰ تا ۳۵ درصدی جریان آب را شاهد بودید بهتر است سریعاً بک واش کنید.


          شفافیت:

          به‌اندازه‌گیری میزان عدم شفافیت آب استخر TDS میگویند و واحدی اندازه‌گیری ذرات موجود در آب PPM یا قسمت در میلیون است. به‌طورمعمول آب استخرها نبایدTDS آن بیش از ۲۰۰۰ PPM باشد. اگر بالاتر بود به معنی درست عمل نکردن فیلتر شنی شما است .

 

          مراحل انجام بک¬واش فیلتر شنی تصفیه آب

1- پمپ ورودی به فیلتر شنی یا همان پمپ تصفیه را خاموش‌کنید

2- معمولاً فیلترهای شنی از چهار شیر مختلف تشکیل شده‌اند، برای بک واش کردن شیر خروجی اصلی و شیر ورودی آب به فیلتر را ببندید و شیرهای منتهی به فاضلاب و شیر ورودی آب استخر به زیر بستر فیلتر را باز بگذارید. تا فرآیندی عکس جهت شستشوی املاح و کثیفی و انتقال آن به فاضلاب بتواند صورت بگیرد

3- پمپ تصفیه را روشن کنید تا شستشو دانه‌های سیلیس انجام گیرد

4- مدت زمان این عمل بین ۲ تا ۵ دقیقه است و بهتر است برای چند دفعه تکرار شود.

5- پمپ را خاموش‌کنید و شیرها را به حالت اولیه خود برگردانید

6- پمپ تصفیه را روشن کنید.

فرآیند شستشوی معکوس یا بک واش بسته به میزان استفاده شما از آب استخر می‌تواند بین ۳ تا ۵ هفته یک‌بار صورت بگیرید.

توجه کنید که انجام این روش در طولانی مدت موجب عملکرد بهتر دانه‌های سیلیس و درنتیجه عمر بیشتر فیلتر شنی می‌شود.

 

 

          زمان تعویض فیلتر شنی تصفیه آب استخر

          شن و ماسه بر اساس کیفیت دانه‌های سیلیس بین ۵ تا ۷ سال طول می‌کشند تا نیاز به‌عوض کردن داشته باشند؛ که این

          زمان نیز رابطه مستقیمی با نحوه نگهداری شما و

           بک واش های منظم شما دارد. بااین‌حال اگر مدت زمان زیادی است که فیلتر شنی را تعویض نکردید و انجام

          بک واش نیز به افزایش کیفیت آب استخر شما کمکی نکرده، این موضوع نشان می‌دهد که از عمر مفید

          دانه‌های سیلیس فیلتر شما گذشته و باید آن را تعویض کنید.

          با انجام به‌موقع بک واش برای فیلتر شنی تصفیه آب استخر، دانه‌های سیلیس موجود در آن می‌توانند عمری نزدیک به ده سال را نیز داشته باشند و کیفیت خود را حفظ کنند.

 

          مزایای استفاده از فیلتر شنی تصفیه آب استخر

          هزینه کم

          نگهداری آسان‌تر

          شن و ماسه ۵ تا ۷ سال طول می‌کشد تا نیاز به‌عوض کردن داشته باشند.

          کیفیت فیلتراسیون می‌تواند با افزودن برخی ترکیبات نظیر خاک سیلیس افزایش یابد.

          محدودیت‌های استفاده از فیلتر شنی تصفیه آب استخر

          فیلتراسیون ۲۰ میکرونی فیلترهای شنی، کمترین میزان دقت را میا انواع فیلترهای بیان شده را دارد. این به این معنی است هر نوع آلودگی کوچک‌تر از این مقدار می‌تواند از فیلتر عبور کند و وارد آب استخر شود.

شستشوی معکوس یا بک واش باعث هدر رفت